Primul film produs la Bollywood datează din 1913, Raja Harishchandra, un film mut ce a fost un adevărat deschizător de drumuri. A urmat primul film sonor, Alam Ara în 1931, iar după doar şase ani, în 1937, primul film color Kisan Kanya, ambele regizate de Ardeshir Irani. Filmele color au câştigat popularitate abia prin anii `50 deoarece între 1930-40 India trecea printr-o perioadă grea: al doilea război mondial, mişcările pentru independenţă şi violenţele dinaintea războiului de partiţie.
Epoca de aur s-a consumat post independenţă, anii 1950-60 când industria a înflorit. Producători şi regizori talentaţi cu idei proaspete au dat naştere celor mai gustate şi apreciate filme, iar actorii şi actriţele au dat viaţă atât personajelor, cât şi minunatelor melodii ce semănau cu trilurile păsărilor din junglă. A fost, este şi va fi mereu o perioadă de neuitat în care stele percum Raj Kapoor, Dilip Kumar, Dev Anand, Nargis, Madhubala, Waheeda Rahman, Meena Kumari au atins succesul. I-au emoţionat pe părinţii noştri şi acum îi fac să-şi amintească de vremuri mai fericite în care omul se bucura de lucrurile simple şi aprecia mai mult darul divin al vieţii.
Pe la sfârşitul anilor `60 şi în decursul anilor `70 romantismul şi acţiunea au preluat conducerea prin măiestria actorilor precum: Rajesh Khanna, Dharmendra, Sharmila Tagore, Mumtaz şi Helen. Din această categorie fac parte filme ca „Prietenii mei, elefanţii”, „Vandana” sau „Lanţul amintirilor”. I-au urmat îndeaproape: Amitabh Bachchan, Mithun Chakraborthy, Anil Kapoor, Hema Malini, Jaya Badhuri (Bachchan) şi Rekha. De menţionat ar fi filmul „Sholay”, o capoperă a industriei indiene de film, cu cele mai mari încasări înregistrate vreodată în istoria Bollywood-ului.
Anii 1980-90 au însemnat rapida ascensiune a generaţiei pe care în prezent o considerăm generaţia de aur, cel puţin noi românii. Nume precum Aamir Khan, Salman Khan, Shahrukh Khan, Sridevi, Madhuri Dixit, Kajol sau Juhi Chawla au ajuns să tremure pe buzele a milioane de fani. A însemnat o întoarcere la filme romantice, de familie, însă în acelaşi timp acţiunea îşi croia şi ea loc printre poveştile de dragoste – Govinda, Akshay Kumar, Raveena Tandon sau Karishma Kapoor.
Odată cu schimbarea indicativului (2000-prezent), popularitatea Bollywood-ului a explodat peste ocean. Filme au pătruns la festivaluri de film dintre cele mai prestigioase – Cannes – iar nume noi au adus un surplus de noutate şi modernism în adordarea cinematografică – Hrithik Roshan, Abhishek Bachchan, Ranbir Kapoor, Farhan Akhtar, Sharman Joshi, Shahid Kapoor, Aishwarya Rai Bachchan, Rani Mukherji, Preity Zinta, Vidya Balan, Priyanka Chopra, Kangana Ranaut, Sonam Kapoor, Deepika Padukone etc. Cu avansarea în tehnică, s-au realizat filme din ce în ce mai curajoase, cu cascadorii dintre cele mai spectaculoase, iar calitatea imaginii, sunetului şi montajului s-a îmbunătăţit considerabil. Aşadar, Lagaan (2001), Devdas (2002), Koi…Mil Gaya (2003), Veer-Zaara (2004), Rang De Basanti, Krrish, Dhoom 2 (2006), Chak De India (2007), Rab Ne Bana Di Jodi, Ghajini (2008) sau 3 Idiots (2009) au dus la incredibile succese şi au înscris industria indiană de film în grupa marilor producătoare.
Influenţele din Bollywood provin, după cum era de aşteptat, din tot ce înseamnă istorie, civilizaţie, antic, dar şi din Occident – MTV sau Hollywood. Stilurile şi temele acoperă toată gama internaţională – de la poveşti de dragoste la terorism, abuz de substanţe, sărăcie, boli, războaie etc. De la comedii la horror, toate filmele sunt unice în esenţă, reflectând mesajul celui care a dorit să schimbe ceva sau să-i facă pe oameni să conştientizeze o problemă ignorată până atunci. Lumea strălucitoare a filmului nu se compune doar din actorii care dansează sau fac cascadorii, ci din toţi aceia din spatele camerelor, editori, sunetişti, cameramani, responsabilii pentru lumină, machiaj, costume, decor, directori muzicali, scenarişti, cei care scriu versurile melodiilor şi uneori şi replicile, cântăreţi, coregrafi şi evident munca titanică pe care toţi împreună o depun pentru ca totul să fie perfect.
Trimite mesajÎnapoiNu poți trimite un mesaj fără conținut!Nu este permisă folosirea de cod HTML in mesaje.Mesajul nu a fost trimis din motive de securitate. Va rugam sa ne contactati prin email pe adresa office@sunphoto.roMesajul nu a fost trimis din motive de posibil spam. Va rugam sa ne contactati prin email pe adresa office@sunphoto.roMesajul nu a fost trimis din motive de posibil spam. Ati trimis prea multe mesaje in ultimul timp.A apărut o eroare în timpul trimiterii mesajului. Vă rog încercați din nou.Mesajul a fost trimis.